Fishing VR

Fishing VR är ett spel som gjordes under på Arctic Game Jam i Boden 3-4 december 2016. Temat var "The Woods" och vi bildade grupper på plats.

Jag, Einar Cederlund och Filip Andersson arbetade med spelet. Einars pappa Magnus Cederlund fixade musiken hemifrån, den passade riktigt bra till spelet och gjorde mycket för känslan. Det är gjort i Unity och enbart testat med HTC Vive

Jag hade en ganska klar bild redan innan hur man borde modellera fiskespöet. Själva spöet är bara en stelkropp och från toppen går det en fjäder till flötet, sedan när man kastar så inaktiveras helt enkelt fjädern. Det funkade klockrent. I efterhand har jag förbättrat mekaniken så att spöet kan böjas på ett realistiskt sätt och det var rätt krångligt att få till det men vi har inte gjort något mer med det.

Det var mitt första game jam och det första spelet någon av oss hade gjort i VR så vi var väldigt nöjda med resultatet! Vid tillfället var Filip 16 år och Einar 14, så tillsammans var de lika gamla som mig.

Hur man spelar

  • Håll knappen under för att dra in linan, sedan släpper man knappen när man kastar. Som ett vanligt kastspö
  • Fiskarna finns där det "bubblar"
  • Lägg fiskarna i hinken!
  • Placera en stol på samma ställe som i spelet för den rätta känslan

Spelet finns att ladda ner här. Det är en lite förbättrad version som vi hade med och visade på Nordsken.