Fishing VR

Fishing VR är ett spel som gjordes under på Arctic Game Jam i Boden 3-4 december 2016. Temat var "The Woods" och vi bildade grupper på plats, det var inte så många som var intresserade av min idé om ett fiskespel i VR, men Einar Cederlund och Filip Andersson kunde iallafall tänka sig att jobba med det. Einars pappa Magnus Cederlund fixade musiken hemifrån, den passade riktigt bra till spelet och gjorde mycket för känslan!

Det är gjort i Unity och jag hade med min HTC Vive dator att testa med.

Jag hade en ganska klar bild redan innan hur man borde modellera fiskespöet. Själva spöet är bara en stelkropp och från toppen går det en fjäder till flötet, sedan när man kastar så inaktiveras helt enkelt fjädern. Det funkade verkligen klockrent. I efterhand har jag förbättrat mekaniken så att spöet kan böjas på ett realistiskt sätt, det var rätt krångligt att få till det bra men sen har vi ändå inte gjort något mer med det.

Det var mitt första game jam och det första spelet någon av oss hade gjort i VR så vi var väldigt nöjda med resultatet! Vid tillfället var Filip 16 år och Einar 14, så tillsammans var de lika gamla som mig 😁.

Hur man spelar

  • Håll knappen under för att dra in linan, sedan släpper man knappen när man kastar. Som ett vanligt kastspö
  • Fiskarna finns där det "bubblar"
  • Lägg fiskarna i hinken!
  • Placera en stol på samma ställe som i spelet för den rätta känslan